Teemaviikko 6/17, osa 1: Lentomatkustajan oikeudet

Teemaviikossamme käsittelemme tällä kertaa matkustajien oikeuksia; Mitä tehdä, jos lento viivästyy? Entä jos junavuoro peruuntuu? Miten matkustaja voi varautua tällaisiin tilanteisiin etukäteen?

Euroopan komission mukaan EU:n vahvistamia lentomatkustajan oikeuksia voidaan soveltaa aina, kun lento on EU:n sisäinen tai se lähtee EU:sta. Jos lento saapuu EU-alueelle sen ulkopuolelta, voidaan lentomatkustajan oikeuksia soveltaa, jos lennon operoi lentoyhtiö, joka on rekisteröity johonkin EU-maahan.

Jos lento peruuntuu, on matkustajalla Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan oikeus joko lennon uudelleenreititykseen tai oikeus saada lipusta maksamansa hinta takaisin. Jos lentoyhtiö ei ole ilmoittanut lennon peruuntumisesta ajoissa, eli vähintään 2 viikkoa ennen matkan ajankohtaa, voi matkustaja lisäksi vaatia lentoyhtiöltä vakiokorvausta, jonka suuruus määräytyy KKV:n mukaan lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan.

Lennon viivästyessä matkustaja voi vaatia lentoyhtiöltä huolenpitoa ja yli kolmen tunnin viivästymisestä myös vakiokorvausta. Jos lento myöhästyy yli 5 tuntia, voi matkustaja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan myös perua lennon kokonaan ja saada lippunsa hinnan takaisin.

Lennon peruuntuessa tai viivästyessä matkustajalla voi olla oikeus myös vahingonkorvaukseen, ellei lentoyhtiö voi näyttää toteen, että se on vahingon välttämiseksi ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin. Vahingonkorvausta voi KKV:n mukaan saada esimerkiksi käyttämättömistä junalipuista.

Jos matkustajan matkatavarat katoavat, viivästyvät tai vahingoittuvat, on lentomatkustajalla Euroopan komission mukaan oikeus enintään noin 1.220 euron suuruiseen korvaukseen lentoyhtiöltä.

Mikäli matkustajan pääsy lennolle evätään ilman hyväksyttävää syytä, on matkustaja Trafin mukaan oikeutettu vakiokorvaukseen. Lisäksi hänellä on oikeus saada lipusta maksamansa hinta takaisin tai vaatia lentonsa uudelleenreititystä. Uudelleenreititystä odottaessaan matkustajalla on oikeus lentoyhtiön tarjoamaan huolenpitoon.

Jos matkustaja sijoitetaan alempaan matkustusluokkaan kuin hänen lippunsa oikeuttaisi, on lentoyhtiön EU:n komission mukaan maksettava osa lipun hinnasta takaisin matkustajalle. Mikäli matkustaja sijoitetaan korkeampaan matkustusluokkaan, ei lentoyhtiöllä ole oikeutta vaatia siitä lisämaksua.