Yrittäminen-teemakuukausi, osa 3: Ongelmien ratkaiseminen

Aina ongelmilta ei voi välttyä, sillä tekevälle sattuu. Vaikka kuinka ongelmia pyrkisi välttämään, voi tulla reklamaatioita, vahinkoja ja muita ongelmia. Tärkeintä on minimoida vahingot ja reagoida ongelmatilanteeseen välittömästi. Jos saat virheellisen laskun, reklamoi siitä heti. Jos lasku on unohtunut maksaa ja saat jopa maksuvaatimuksen, maksa lasku mahdollisuuksien mukaan pois tai ehdota maksusopimusta. Maksujen välttely johtaa vaan suurempiin ongelmiin.

Erityisesti haasteiden kanssa kannattaa reagoida nopeasti. Haastehakemuksissa on määräajat, joista kannattaa pitää kiinni. Kannattaa heti olla yhteydessä juristiin oman tilanteen selvittämiseksi. Aina kannattaa pyrkiä sovinnolliseen ratkaisuun ja pyrkiä välttämään oikeudenkäynti. Vaikka oikeudenkäynnin voittaisikin, on siitä voinut joutua maksamaan aika kovan hinnan. Oikeudenkäynnit ovat hitaita, kalliita ja hermoja raastavia. Asian selvittäminen on aina pois omasta työajasta. Joskus oikeudenkäyntiin joudutaan kuitenkin menemään ja tällöin kannattaa olla perillä omista mahdollisuuksistaan pärjätä.