Yrittäminen-teemakuukausi, osa 2: Ongelmiin varautuminen

Paras tapa välttää ongelmia on varautua niihin ennakolta. Sopimukset muiden kanssa kannattaa tehdä huolellisesti. Sillä pääsee yritystoiminnassa jo pitkälle. Huolellinenkaan sopimus ei estä työtapaturmia ja vahinkoja, joten vakuutukset kannattaa olla kunnossa. Vakuutuksia hankkiessa kannattaa selvittää, mitä vakuutus todellisuudessa kattaa ja mitkä tilanteet jäävät vakuutuksen ulkopuolelle. Hölmöintä on maksaa kalliita vakuutusmaksuja ja todeta vahingon sattuessa, ettei vakuutus edes kata kyseistä vahinkoa. Erityisesti vakuutuksen olisi hyvä kattaa vahinko, jonka sattuminen yritystoiminnassa on hyvin mahdollista.

Toinen tärkeä varautumiskeino on verkostoitua muiden yrittäjien kanssa. Tämä on tärkeää kahdesta syystä. Ensinnäkin muut yrittäjät saattavat kertoa omista kokemuksistaan ja varoittaa itse kokemistaan ongelmatilanteista. Ehkä jonkun vakuutuksesta puuttui tärkeä ehto tai ehkä jostakin firmasta on huonoja kokemuksia, eikä kyseisen firman palveluja kannata käyttää. Vinkkejä kannattaa kysyä rohkeasti yrittäjäkavereilta, ettei itse tee samoja virheitä. Verkostoituminen on tärkeää myös siksi, että vahingon tai ongelman kohdatessa on joku, johon ottaa yhteyttä. Jos ikkuna menee rikki, tunnet ehkä lasitusliikkeen yrittäjän tai haasteen tipahtaessa postilaatikosta, tunnet ehkä juristin. On kurja lähteä selvittämään vaihtoehtoja vasta sitten, kun vahinko on jo sattunut. Bonuksena verkostoitumisessa on se, että joku toinen yrittäjä voi tarvita juuri sinun yrityksesi palveluita oman ongelmatilanteen korjaamisessa.

Me verkostoidumme mielellämme muiden yritysten kanssa ja jaamme kokemuksia yrittäjyydestä!