Teemaviikko 5/17, osa 1: Yksityisyyden suoja sosiaalisessa mediassa

On jälleen teemaviikon aika ja tällä kertaa aiheenamme on sosiaalinen media eli some. Ensimmäisessä tekstissä käsittelemme yksityisyyden suojaa somessa.

Kun sosiaalisen median palveluun rekisteröidytään, tulee käyttäjän hyväksyä ensin käyttöehdot. Käyttöehtoihin kannattaa tutustua tarkkaan, sillä palvelut pidättävät itselleen usein laajat oikeudet käyttäjien tietoihin ja kuviin.

Tietojen keräämisen perimmäisenä tarkoituksena on näiden kaikille ilmaisten palveluiden rahoittaminen, eli palvelut myyvät käyttäjistä keräämänsä tiedot mainostajille. Tietoja kerätään käyttäjistä mahdollisimman laajasti, jotta palveluiden mainonta olisi käyttäjäkohtaisesti kohdennettua. Esimerkiksi Facebookissa kiertävien testien tarkoituksena on kerätä käyttäjistä hyvinkin yksityiskohtaista tietoa, jotta mainoksia voitaisiin kohdistaa entistä tarkemmin. Tietoa kerätään myös niistä palveluista, joihin käyttäjä on kirjautunut Facebook-tunnuksillaan, joten jokaiseen palveluun kannattaa luoda omat salasanansa ja käyttää niitä kirjautumiseen.

Valtionvarainministeriön mukaan EU julkaisee uudet tietosuojakäytännöt vuonna 2018. Niiden keskeisimpänä tavoitteena on yksityishenkilöiden oikeuksien turvaaminen digitaalisissa palveluissa. Uutta sääntelyä tarvitaan, sillä tiedonkeruumenetelmien riskejä ei aikaisemmin ole osattu huomioida.

Sosiaalisessa mediassa kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta, mutta sen käyttöä ei kuitenkaan ole syytä pelätä. Yksityisyysasetukset kannattaa säätää kuntoon ja huolehtia, että tiedot näkyvät vain niille ihmiselle, joille ne halutaan näyttää. Tietojenkalastelijoiden ansoja täytyy pyrkiä välttämään, eikä esimerkiksi oman luottokortin tietoja kannata syöttää mille tahansa sivustolle. On myös hyvä huolehtia salasanoista ja vaihtaa niitä tietyin väliajoin, jotta tilejä ei pääse käyttämään kukaan muu. Lisäksi on suositeltavaa käyttää verkkopalveluita vain omilta laitteilta ja varmistaa, että tietoliikenneyhteys on salattu.

Kaikkeen sosiaalisessa mediassa jaettuun tietoon kannattaa suhtautua niin, kuin se olisi ikuisesti koko maailman nähtävillä – näin nimittäin voi ollakin.

Facebookin tietokäytäntöihin pääset tutustumaan tästä linkistä: https://fi-fi.facebook.com/about/privacy